Dag obibini tumtum's! - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Daan Appels - WaarBenJij.nu Dag obibini tumtum's! - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Daan Appels - WaarBenJij.nu

Dag obibini tumtum's!

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

06 Juli 2013 | Nederland, Tilburg

Jeetje zeg, inmiddels alweer thuis, wat gaat dat snel! Voor mijn gevoel echt maar heel kort in Ghana geweest en lijkt het net een droom geweest te zijn, maar wel een erg mooie!

In mijn vorig reisverslag lag ik nog heerlijk aan het zwembad in Mole, met het vooruitzicht op een safari de volgende ochtend. Maar na het typen van het reisverslag was ik aan de praat geraakt met 3 Russen en een Brit (moeder, dochter met vriend en jong zusje) die de volgende ochtend met hun eigen jeep voor de 2e keer de echte jeepsafari maken en hadden mij gevraagd of ik niet mee wilde. Dat liet ik me geen 2 keer vragen en de volgende ochtend zat ik achterin hun jeep foto's te maken van een cobra, verschillende soorten antilopes, bavianen en ook m'n eerste olifanten van erg dichtbij. Eerst 2 die wat verstopt waren en toen we doorreden stonden er 2 ineens echt ongelofelijk dichtbij! Heel snel foto's gemaakt en doorgereden, want erg veilig leek het ons niet als ie ineens besloot onze aanwezigheid niet te waarderen..

Na de safari afscheid genomen van het gezin, even weer heerlijk gezwommen en toen met de motor richting een prachtig echt Afrikaans dorpje van waaruit we met de kano door een mooi stukje natuur voeren. Geen dieren, maar heerlijke serene rust en gewoon echt prachtige natuur. Daarna volle vaart terug naar het hotel gereden, heerlijk om zo'n snelheid te hebben, wind door je haren, Afrikaanse zonsondergang. Genieten dus! Die avond tijdens het eten kreeg een hotelmedewerker ineens te horen dat zijn jonger zusje van 21 overleden was die middag. De dag ervoor belde ze met hoofdpijn, die ochtend belde ze dat het wat beter ging en die middag dus echt heel plotseling overleden. Veel met hem zitten praten en het raakte me ook echt enorm. Gedaan voor hem wat ik kon, contactgegevens achtergelaten en heel fijn gepraat enzo. Die avond gelukkig even contact gehad met Angela, dat ik zelf ook m'n verhaal kon doen en m'n ei kwijt kan. Dan besef je ook ineens goed dat de voorzieningen en het leven wel heel anders is dan hier, ook al kan dit in Nederland natuurlijk ook voorkomen. Maar daar krijg je met moeite dan 3 dagen vrij om afscheid te nemen, begrafenis te regelen (hadden geen ouders meer, dus alles kwam op zijn schouders) en te rouwen.

De volgende ochtend vroeg op voor de walksafari met ineens een hoop blanken. Is dan wel even raar om die zoveel te zien. De walksafari was ook erg gaaf, hoop dieren gezien (zelfde als jeepsafari, maar dan dichterbij en natuurlijk, lopend!), waaronder 8 olifanten! 2 van heel dichtbij in het midden van de community in het park en 6 olifanten die in de rivier aan het baden waren met krokodillen eromheen. En dan op het land gazelles en bucks die aan het grazen zijn, wat een echt Afrikaans beeld en gevoel krijg je dan! De rest van de dag heeeeerlijk nog even liggen weken en aan de andere hotelgasten heb ik verteld wat ik allemaal gezien en gedaan heb en wat dus aan te raden was en dergelijke.

Na een kort nachtje de bus in om naar Paga te gaan voor de krokodillen. Daar aangekomen had ik het stoffigste ritje ooit achter de rug, iedereen die uit de bus kwam zag rood en begon rode wolkjes van z'n kleren af te slaan. Helaas geen foto van gemaakt, maar een heel mooi gezicht! In Paga lekker even gerelaxed en daarna naar de krokodillenvijver gegaan. Voor 15 Cedi een krokodillen aangeraakt, staart opgetild en een kuiken opgegeten te zien worden. Wat een ervaring! Erg indrukwekkend om zulke historische dieren van zo dichtbij te zien en echt te voelen!
Lekker een omeletje op, hotelkamer in en om 7 uur alweer liggen slapen. Kost een hoop energie allemaal daar! Dag daarna naar Accra, waar ik 's nachts aankwam en weer heerlijk in m'n 'eigen' bedje kon kruipen. De rest van de dagen vooral doorgebracht met de familie, afscheid genomen, gewassen, gekletst, en een dagje naar het strand.

De laatste dag was het ook nog tijd om de 2 overige basisscholen te bezoeken. De ene basisschool heel klein, maar ook erg leuk om weer te zien. De kinderen waren super blij met alle spulletjes en konden het erg waarderen. Deze directrice kon ook op een erg leuke manier vertellen wie ik was en wat ik kwam doen en dat dan ook erg enthousiast in iedere klas opnieuw. Je kon ook wel merken dat dit een wat afgelegener schooltje was, met een paar kinderen die begonnen te brullen toen ze ineens iemand met een absurde huidskleur in de klas stond. Toch wel heel grappig om mee te maken.
Toen was het tijd om naar de volgende school te gaan, maar daar aangekomen bleek ie dicht te zijn. Waarom is de school gesloten? Gister was het een feestdag waardoor de scholen gesloten waren. En dus? Dus zijn ze vandaag ook gesloten. Maar waarom dan? Omdat ze gister ook gesloten was.
Mooi, dat is duidelijk haha. Zal Afrikaanse logica zijn, want ik begreep er geen snars van...
Wel de spullen afgegeven aan de directeur, met hem ook weer over de cultuurverschillen gehad en de verschillen in het onderwijs. Zijn daar ook wel heel nieuwsgierig naar en waarom we dingen doen zoals we ze doen. Dat is wel mooi om te merken, want ze proberen er ook echt iets van te leren had ik het idee. Zo ik ook van hen!

En dat was mijn avontuur in Ghana. Zo zit je echt middenin het Afrikaanse leven met een bucketshower, trotro's, Afrikaans eten. En zo zit je in Tilburg op je kamertje met een laptop op je schoot, een warme douche in het vooruitzicht, mogelijkheid tot alles wat je wilt en nodig hebt.
Het was een bewogen maandje, maar heb de tijd van m'n leven gehad en erg veel genoten! Ik kijk nu al uit naar het volgende moment dat ik weer uit het vliegstap in Accra!

  • 07 Juli 2013 - 23:06

    Marianne ROMBOUTS :

    Dag Daan,

    Het was erg leuk om je verslagen te lezen. Een kip slachten, heb ik ook ooit gedaan. Alleen kan ik het me nu niet meer voorstellen dit te doen en dan ook nog op te eten! Natuurlijk klets,want een kip die je koopt is ook geslacht. Ik kan me voorstellen dat Jemen gemengde gevoelens kip hebt gegeten.

    Wat een mooie beelden beschrijf je van de dieren, ik zie het allemaal zo voor me!
    Dat was volop genieten!! En nu ben je al weer thuis, raar gevoel hè ? Zo nog in Ghana enzo weer thuis. Nu eerst bekomen van de reis en alle indrukken verwerken. Hoop je foto's eens te zien!
    Geniet nog na van alle mooie en spannende avonturen!
    Dank je wel voor het mee mogen genieten
    Dikke knuffel Marianne ROMBOUTS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 13 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1058
Totaal aantal bezoekers 28524

Voorgaande reizen:

19 September 2017 - 24 September 2020

Inge en Daan de wereld rond!

19 September 2015 - 19 Maart 2017

Een appel de wereld rond!

05 Juni 2013 - 04 Juni 2013

Een maand in Ghana

16 November 2012 - 25 November 2012

Curaçao

Landen bezocht: