Akwaaba Obroni - Reisverslag uit Dodowa, Ghana van Daan Appels - WaarBenJij.nu Akwaaba Obroni - Reisverslag uit Dodowa, Ghana van Daan Appels - WaarBenJij.nu

Akwaaba Obroni

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

10 Juni 2013 | Ghana, Dodowa

Heenvlucht
Daar ben ik dan, een paar dagen al in het mooie en vooral warme Ghana. De heenvluchten gingen prima met een goede verrassing. Tijdens de overstap vroeg ik aan een balie naar welke hal ik kon om daar de 12 uur door te brengen. Op dat moment werd m’n paspoort gepakt en vroeg ik mezelf af wat ik nu weer had gedaan, maar 10 minuten later kreeg ik m’n paspoort en een voucher voor een hotel waar ik naartoe kon. Het enige dat ik moest doen was even een ‘entry-visa’ kopen voor 15 US Dollars, zodat ik van het vliegveld kon. Na dat gedaan te hebben, stapte ik in een busje om naar een mooi 5-sterren hotel in Cairo te gaan. Daar kreeg ik avondeten, ontbijt, een goede kamer met bad en 2-persoons bed en een echte Egyptische bruiloft beneden. Erg gaaf om dat ook eens te zien! De volgende ochtend om 5 uur (helaas stond m’n telefoon ineens een uur voor, dus stond ik eigenlijk al om 4 uur op) opgestaan, heerlijk nog even in bad voor Ghana, lekker ontbeten en weer onderweg naar mijn laatste vlucht!

Vlucht 2 en aankomst
Bij de gate 2 Ghanese vrouwen ontmoet, een 30-jarige die al 4 jaar op de Filipijnen studeerde en nu voor een maand weer haar familie ging bezoeken, en een 22-jarige die al 11 maanden in Maleisie studeerde en voor 2 weekjes haar familie ging bezoeken. Daar al het een en ander over Ghana mee besproken, wat ik zeker moet zien en dergelijke. Toen maakte ik al gelijk kennis met het fenomeen ‘attractie zijn’, ze wilden allebei op de foto met me zodat ze thuis konden laten zien dat ze met een blanke hebben gepraat enzo…
Na de vlucht was het tijd om Otu te ontmoeten, bagage en douane waren verder ook geen problem. Na 15 minuten werd ik pas herkend en kwamen ze heel zenuwachtig vragend naar me toe of ik Daan was. Hartelijk welkom gekregen en vertrokken naar zijn huis. Onderweg een sim-kaartje gekocht, waarmee ik whats’app heb en goedkoop kan bellen. Ook naar Nederland is goedkoop, dus wil je een keertje bellen, dan stuur me een smsje of bel me gewoon. Mijn nummer hier is: 0241668252. Moet nog wel de landcode bij, deze zou ik zo niet weten, zal je dus zelf even moet opzoeken hehe ;)

Mijn Ghanees weekend
Heb intussen al een paar heerlijke Afrikaanse gerechten op, ben naar het Nationaal Museum van Ghana in Accra geweest, naar de Nederlandse Ambassade om mezelf te registreren hier, en al veel rondgereden in de Trotro’s. Dat zijn busjes die voller gepropt worden dan eigenlijk kan en waarmee je voor 1 Cedi (ongeveer 35 cent) 30 kilometer verder afgezet kan worden. Zondag naar een Ghanese begrafenis geweest. Een erg volle kerk, een schreeuwende pastor en natuurlijk muziek en dans. De echte rituelen waren tijdens het begraven, waar alleen de meest naaste famliie bij mocht zijn. Toen naar de 2 plekken geweest waar de familie samen kwam om te eten en drinken. Op dat moment voel je je weer zo’n attractie, iedereen kijkt je aan, roept Obroni of Blafono (vooral kinderen welke helemaal gelukkig worden als je dan zwaait en lacht) en heet je ondertussen ook van harte welkom. Ze houden niet veel rekening met de taal, want ze spreken allemaal Zhi en Dhangui en laten het Engels voor wat het is. Daar ook mijn eerste interactive gehad met een fantastisch kindje, Godwin. Hij vond het geweldig om aandacht te krijgen van een Obroni en ik vond het heerlijk om hem die aandacht te geven. Wel raar om met zo’n lachend en vrolijk kindje te spleen, welke ook een opgezet buikje met uitpuilende navel heeft. Toch wel een gemengd gevoel, ook als ie dan begint te huilen wanneer je afscheid neemt. Helaas hoort dat er ook bij en zal nog wel veel vaker voorkomen.
Gisteren lekker even gerust en niet echt iets gedaan. Veel buiten gezeten, gelezen en gewoon heeeeeerlijk gechilld!

Basisschool no. 1
Vandaag naar een basisschool van een vriend van Otu geweest en naar Accra. Otu heeft zelf door persoonlijke redenen geen basisschool meer, maar gaat er wel een opbouwen. De basisschool die we bezochten, was daarom ook niet de zijne, maar wel echt ontzettend gaaf! Heb zelf een paar lesjes gegeven, maar helaas was mijn Europees accent zo lastig voor een klas, dat zij me totaal niet begrepen. Ook spullen uitgedeeld, waar de kinderen erg leuk op reageerden en heel dankbaar waren. Vandaag dus ook al een deel van het geld uitgegeven voor spullen. Een ander deel is uitgegeven om een goede kleurenprinter te kopen, waar Otu veel mee kan printen voor zijn nieuwe school. In het begin vond ik het lastig dat hij dat had gekozen voor besteding van het geld, maar na zijn argumenten te hebben gehoord, zag ik dat dit een belangrijk onderdeel is in het Ghanese onderwijssysteem. Ze printen hier veel lesmateriaal mee uit. Ook papier en inkt gekocht, zodat hij nog ongeveer 55 euro over heeft voor andere spullen die we een andere keer gaan halen.
Vandaag ook een programma geschreven voor komende 3 of 4 dagen. Otu heeft voor mij een heel schema met steden en bussen gemaakt, zodat ik goed weet waar ik naartoe ga en wat de beste routes zijn. Morgen zal ik namelijk vertrekken voor een excursie maken naar een van de nationale parken (Kakum met hoge touwbruggen en veel vlinders en vogels), naar Cape Coast met 2 slavenkastelen en naar Nzulezu. Drukke week voor de boeg, maar ik heb er zin in!!!!

PS. Hieronder kan je foto's zien die een beetje een beeld zullen geven..

  • 10 Juni 2013 - 23:55

    Ans:

    hee Daneman,

    heeeeeeel erg geluk om iets van je te horen!!!!!! ik krijg gelukkig ook alles door van Angela, hoor, erg lief van haar, dan hoef ik niet zo lang te wachten! wat fijn dat ze je uiteindelijk toch herkenden, stel je voor dat je nog op het vliegveld zou staan? nee, hoor, ik ben erg blij dat je zo`n ontvangst had. en dat slapen tussendoor, wat een mazzelaar ben jij toch? geweldig. wanneer start Otu de nieuwe school?? wat vonden de kinderen het leukste om te krijgen? ga je nog meer naar de school van die familie?? krijgen die ook iets van dat geld of gaat dat allemaal naar de nieuwe school??
    wat leuk dat je morgen naar een natuurpark gaat!!!! ben eeeerg benieuwd, ook naar je reis ernaar toe , pas je goed op jezelf en op je spulletjes??????

    heeeeeele dikke knuffel van mij en van Walter en geniet, geniet, geniet.
    ps: de foto`s krijg ik niet te zien, maar misschien morgen met wat hulp.

  • 11 Juni 2013 - 13:44

    Janneke:

    Daaaaaaan! Leuk om van je te horen :) Klinkt erg leuk allemaal, vooral wat je de komende dagen gaat doen, die natuurdingen bezoeken.... heerlijk, ik word er helemaal jaloers van.
    De foto's zie ik ook niet helaas...
    Ben ook benieuwd naar de dingen die ons moeke vraagt. En gek he, om zo'n attractie te zijn? Valt dan tegen hoor als je weer in NL komt en niemand naar je om kijkt ;) hehe grapjuhhh
    Ik ben ook benieuwd naar het eten!!! Joop en ik hebben zondag in een Afrikaans eetcafeetje, ik moest wel veel aan je denken. Vooral omdat ik het eigenlijk niet zo super lekker vond (sorry Joop) hahaha! Ik app je nog wel een foto daarvan die ik voor je gemaakt heb.
    Geniet ervan lieverd!!! Heel veel plezier met alles ennuhhh doe voorzichtig he!
    Kus!!!

  • 11 Juni 2013 - 14:19

    Maria Fonken:

    Hee Hallo Die Daan!
    Gaaf wat je allemaal meemaakt en je duikt, zo te lezen, meteen het Ghanese leven in met begrafenissen en scholen bezoek enzo. Het klinkt alsof je het heel goed naar je zin hebt! Fijn! Ben benieuwd naar je avonturen van de komende week. Heel veel plezier!!!!! Liefs
    Maria

  • 11 Juni 2013 - 23:34

    Joop :

    Hé Daan, dat klinkt super goed daar in het verre Ghana ; )


    Lijkt me echt bizar, maar vooral heel leuk om daar te zijn in zo n andere cultuur

    Je hebt al veel gedaan in de dagen dat je er bent zeg.

    Ha ja best maf om zo op te vallen.


    Hoe groot is Ghana ongeveer ? Wat voor stad is Accra ?


    Geniet ze !!!


    Dikke knuffel uit het verre Noorden ; )

    Joop


  • 25 Juni 2013 - 00:07

    Marianne ROMBOUTS :

    Hoi Daan,
    Vanavond (bijna morgen) eerst eens kijken naar jouw avonturen! Het was erg druk hier met alle voorbereidingen voor de bruiloft van Evert en Eveliene. We hebben je gemist hoor!!
    Al was je gemis hier natuurlijk niet zo opvallend als jij daar bent. Onze attracties waren allereerst de bruid en bruidegom en een reusachtige bruidstaart!! Wij hebben jou gemist en jij hebt ook wat gemist......grapje!!!
    Het eerste verslag gelezen! Het lijkt me fantastisch om daar zo mee te mogen lopen op school en te mogen ervaren hoe daar het eea gaat. Morgen ga ik het volgende verslag lezen.
    Geniet met volle teugen, een dikke knuffel vanuit Waspik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 13 Okt. 2012
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 28552

Voorgaande reizen:

19 September 2017 - 24 September 2020

Inge en Daan de wereld rond!

19 September 2015 - 19 Maart 2017

Een appel de wereld rond!

05 Juni 2013 - 04 Juni 2013

Een maand in Ghana

16 November 2012 - 25 November 2012

Curaçao

Landen bezocht: