Touwbruggen, spiegelmeer en Westers voedsel!! - Reisverslag uit Dodowa, Ghana van Daan Appels - WaarBenJij.nu Touwbruggen, spiegelmeer en Westers voedsel!! - Reisverslag uit Dodowa, Ghana van Daan Appels - WaarBenJij.nu

Touwbruggen, spiegelmeer en Westers voedsel!!

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

15 Juni 2013 | Ghana, Dodowa

Ben ik weer! Wat leuk om die lieve reacties te krijgen, dankjewel! Ik zal eerst even alle vragen beantwoorden, voordat ik begin aan mijn nieuw reisverslag:

Mam: Otu hoopt de nieuwe school in September te kunnen starten. Dan begint het nieuw schooljaar weer. De kinderen vonden het het leukst om achter de bellen aan te gaan en de glowsticks (die je moet breken en vervolgens voor een aantal uur gloeien) te krijgen. Net als de volwassenen eigenlijk wel... Ik zal nog 2 scholen bezoeken, allemaal scholen van vrienden van Otu. Zij krijgen allemaal de spulletjes die ik in Nederland gekocht heb, de rest van het geld is dus voor spullen voor de nieuwe school. En natuurlijk pas ik goed op alles, inclusief mezelf ;)

Janneke: Inderdaad gek om een attractie te zijn, soms is het ook vervelend, maar soms ook erg leuk. Begin er al wel een beetje aan gewend te raken en lach en zwaai automatisch als ik ergens Brafono of Obrini hoor... Ze bedoelen het gelukkig allemaal alleen maar leuk!

Joop: Ongeveer 25 miljoen inwoners en voor de daadwerkelijke grootte zou je even op wikipedia moeten kijken haha. Het is in ieder geval erg groot, dus er gaat veel tijd in het reizen zitten (al heeft dat ook met het vervoer te maken...). Accra is de hoofdstad van Ghana en zoals vele steden in Ghana chaotisch, ongelofelijk stinkend, druk, en heeeeerlijk Afrikaans. Toch wel een lekker sfeertje als je goed kijkt!

Cape Coast en Kakum
Dinsdag dus vertrokken richting Cape Coast, was een best lange rit zeg! Rond 6 uur ’s ochtends vertrokken en ik kwam rond 12 uur eindelijk in Cape Coast aan. Toen gelijk door naar Kakum nationaal park, waar een ongelofelijk hoog en mooi touwbrugstelsel is gemaakt. Je ziet geen dieren, maar krijgt de kans om over 7 touwbruggen te lopen met een maximum hoogte van ongeveer 40 meter. Je kijkt dus echt op de toppen van bomen en kan prachtig ver weg kijken. Gelukkig had ik 2 Britten ontmoet, waarvan 1 oorspronkelijk Ghanees is en spreekt. Hij heeft op de terugweg ook flink wat geholpen met onderhandelen en vervoer regelen, want we gingen samen verder na Kakum om naar Elmina Castle te gaan. Dit is een groot fort gebouwd door de Portugezen, welke door de Nederlanders zijn verjaagd. Het fort is gebruikt voor de slavenhandel en was dan ook erg indrukwekkend om te zien. Ook confronterend om zo dichtbij iets vreselijks te zijn wat ons volk gedaan heeft...

Beyin en Nzulezu
Na Elmina fort afscheid genomen van de Britten en een nachtje in een heerlijk hotel geslapen in Cape Coast, om de dag daarna weer fris te vertrekken richting Beyin. Ook dit was weer een erg lange reis en toen ik aankwam, kwam er ook een tro-tro van de andere kant aangereden waar 2 Duitsers inzaten die ik de dag daarvoor al tegengekomen was. Ook zij gingen naar een prachtige plek, genaamd Beyin Beach Resort. Erg goedkoop, helemaal afgelegen en met uitzicht op de zee, zodat je niks anders hoorde dan dieren en de zee, heerlijk! Daar heb ik lekker mee avondgegeten en afgesproken dat we de volgende dag naar Nzulezu zouden gaan. Helaas ging dat niet door, want ’s nachts werd ik wakker van ongelofelijk onweer en regen. Ik ben niet gauw bang, maar nu zat ik toch wel een paar keer rechtop zeg, wat kan dat dan ineens tekeer gegaan. De hele verdere dag regende het en hebben we in een droge periode even een strandwandeling gemaakt en in een Spaans restaurant om de hoek gegeten. Deze werd gerund door een Spanjaard die het leven daar beu was en dus naar Ghana is vertrokken, waar hij een toprestaurant heeft opgezet. Schoon, netjes, helemaal af (wat niet erg gewoon is hier) en met erg lekker eten. De volgende dag dan toch naar Nzulezu gegaan, het dorp op palen. De tocht ernaartoe was echt verbazingwekkend mooi, een prachtige kanotocht door 2 kleine jungles, een smalle rivier/moeras en een prachtig zwart meer dat echt net een spiegel is. Het dorp viel erg tegen, maar daar had ik me al op voorbereid, dus wederom genoten van de kanotocht terug.
Daarna gelijk onderweg naar Takoradi waar ik afscheid nam van de Duitsers met de afspraak om nog een keer samen op pad te gaan, en gelijk richting m’n thuisbasis. Ik kwam bij Otu aan rond half 10 ’s avonds en werd weer heel hartelijk ontvangen. Snel gegeten en gedronken en off to bed! Vandaag lekker rustig dagje gehad, was gedaan, boodschappen gedaan en de rest van het opgehaalde geld gebruikt voor een apparaat waarmee constante stroom gegarandeerd kan worden op de nieuwe basisschool. Dit is namelijk een groot probleem hier, stroom gaat continu eruit en dus werkt geen enkel electronisch apparaat meer wat het lesgeven ook weleens onmogelijk maakt.

Westers voedsel in Afrika
Ook hebben we boodschappen gedaan in een grote Westerse supermarkt in Accra. Ik dacht daarvoor even dat ik het Westerse leven een beetje miste, maar daar kwam ik wel op terug toen ik daar binnenkwam. Iedere blanke die daar rondloop was dik en zag er echt vies rijk uit in vergelijking met de Ghanezen. Ook was iedereen erg met zichzelf bezig, had haast en was onaardig. Geef mij dan toch maar de Afrikaanse relaxte vriendelijke sfeer! Maar daar wel boodschappen kunnen doen voor een heerlijk Nederlands-Italiaanse maaltijd die ik voor huize Mandrakes heb gekookt, namelijk spaghetti met spinazie en vissaus. Wat een tafereel ineens: Otu at het met rijs en een eetlepel saus, zijn vrouw een theelepel spaghetti met een bord vol saus, zijn zoon met echt lepels mayonaise en sambal erbij en gelukkig zijn dochter gewoon zoals ik het bereid had.
Morgen ga ik iets heel speciaals eten, namelijk door mijzelf geslachte kip met gefrituurde yam. Ben heel benieuwd en nu al ongelofelijk nerveus!! Ook staan er weer wat dingetjes op de planning, maar dat zijn verrassingen voor het volgend reisverslag.

Ps. Internet is een groot probleem hier, was dus heel blij toen het vorig reisverslag erop stond! Foto’s waren helaas teveel gevraagd en ga ik zo weer proberen. Kan dus zomaar zijn dat er ineens foto’s bij staan

  • 16 Juni 2013 - 10:33

    Helen En Michel:

    hoi Daan,

    Leuk,geweldig, een avontuur, ja woorden tekort om te beschrijven wat we van je verhalen vinden.
    We genieten ervan, hopelijk jij ook van je real life story, maar dat geloven we van wel.
    hou je taai, haaks, groot en een big hug van ons allen hier.

    groetjes Helen en Michel

  • 16 Juni 2013 - 16:25

    Ans:

    hee lieve jongen,

    ik kan alleen maar lachen en geneiten als ik je verhaal lees!!!! heerlijk. dit wilde ik zo graag voor jou! allemaal ervaringen die je nooit meer zult vergeten, mensen ontmoeten in den vreemden waar je zomaar even een dagje mee optrekt, ervaringen uitwisselt, onweer, maar dan anders als hier, en waarschijnlijk nog veel meer wat je allemaal niet schrijft.
    maar ik lees in ieder geval dat je geniet en je ogen uitkijkt en alles opslurpt!!!! geweldig!!!!
    en ik was zoooooo blij om je ff te horen!
    en wat gaat de tijd hard, je zit al bijna op de helft, jeetje. ga je nog meer excuries doen ??? de big 5 of 7 zien of zo??? ben benieuwd.
    pas goed op jezelf en een heeeeeeele dikke knuffel, mam

  • 16 Juni 2013 - 17:49

    Jasper Jaspers:

    Leuk om verhaal te lezen! Puur natuur en nixnie toeristische! Maak je genoeg foto's? Ondanks dat ik je helemaal niet ken, zou ik ze toch graag en keer komen kijken onder het genot van....

    gr de thaise wokpan afnemer!

  • 16 Juni 2013 - 20:56

    Maria Fonken:

    Há Daan!
    Wat ben je in een andere wereld beland! Heerlijk om te lezen dat je zo geniet. Fijn hé die mensen bij wie je zomaar aan kan sluiten en voor wie ook jij je hart open zet. Mooooooiiiiii!
    Geniet lekker door!!!!
    Liefs
    Maria

  • 17 Juni 2013 - 11:17

    Anne:

    Ha daan,

    wat heerlijk om te lezen hoe jij het naar je zin hebt!
    geniet er nog maar lekker van en ik ben benieuwd naar je foto's!

    Liefs anne xxxxxx

  • 18 Juni 2013 - 21:01

    Janneke:

    Haaaaaa Daaaaan!!!
    Zo, jij doet veel zeg!!!
    Kei gave foto's ook, vooral die met die touwbruggen. Wat kijk je gelukkig :) Fijn om te zien!!!
    Ben ook benieuwd wat je eet daar! Maak je foto's van je eten voor je zussie? Hihi ;)
    Kus!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 13 Okt. 2012
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 28547

Voorgaande reizen:

19 September 2017 - 24 September 2020

Inge en Daan de wereld rond!

19 September 2015 - 19 Maart 2017

Een appel de wereld rond!

05 Juni 2013 - 04 Juni 2013

Een maand in Ghana

16 November 2012 - 25 November 2012

Curaçao

Landen bezocht: